En mördares monolog

När jag endå är inne på knäppa människor från behanlingshemmet. En gammal nykter alkholist sedan fem år tillbaka brukade komma på besök. Han var från Västerås och var alltid iklädd i en keps och vad som kan beskrivas som skogsmullens skor. Han var otroligt skum bland andra människor. Han kunde sitta själv på soffan med
flackande blick och törsta efter social bekräftelse. Prata med mig, jag är ensam såg han ut att tänka. En gång gjorde jag det. Han satte sig förvisso i soffan framför mig och jag tänkte att jag kan ge gubben ett break.
Jag frågade det vanliga och fick vanliga svar. Jag trodde mina fördomar mot den här gubben var felaktiga men sedan när jag mina systematiska artighetsfrågor tog slut började han sin livslånga monolog. Han pratade om allt, från fängelset till sin dotter och hennes problemen i hennes relation. Han pratade hela tiden med händerna knutna mot varandra och nickade med huvudet och nacken framåt och bakåt som många kurdiska mammor gör när dem sörjer någon död. Ja, jag är kurd. Åter till gubben med problem.
Han berättade allt trodde jag men vid nästa NA-möte(Anonyma Narkomaner) började han så här:

"Hej jag heter ....och är missbrukare, ja, jag tycker det är lite jobbigt att vara här då det blir långtråkigt. Det påminner mig om när jag var inlåst och då tänkte jag bara på människan jag mördade"

Ops, bra start. Han hade varit på en båt med en bekant som han beskrev som oerhört aggresiv och hotfull. Dem drack och fiskade. Jag tror nog dem drack mer än vad dem fiskade för det uppstod bråk över två fiskespön. Gubbem, han med problem, berättade att han kände sig hotad. Den andre personen, den aggresive och hotfulle monstret, buu, gick emot honom med en stor kniv och gubben med problem slog till honom med en åra så monstret föll ner i vattnet. Monstret drunkande och prinsen hade räddat fiskespöna från draken. Han berättade vidare för oss att han ångrar sig djupt och vill stå för det han gjort. Men samtidigt beklagade han rättegångens dom för att dem dömde han till åtta års fängelse. Han tyckte att straffet borde varit kortare. Mycket motstridig person som lider av allvarliga känslomässiga och sociala problem är min bild av gubben. Kanske bör han ta till flaskan igen om han bara håller sig borta från båtar och monster.

* * * * *

Vet att det varit en hel del besökare och om ni bara skriver något i kommentarerna, vad ni tycker eller känner skulle jag bli super glad och sluta knarka. Hjälp mig. Nej så enkelt är det inte men det är alltid lika trevligt.

Kommentarer
Postat av: joonigang

8 jäkla år för mord fanmördare ska ha 30 i finkan !!

2008-04-22 @ 13:33:16
Postat av: Anonym

roligt att du har börjat skriva igen=).. dina texter är alltid lika intressanta.. tråkigt att du har behövt gå igenom allt detta men jag tror verkligen att du kommer klara dig bra i framtiden... ge inte upp hoppet!

2008-04-29 @ 00:46:45
Postat av: Anonym

grymt bra blogg, fortsätt att srkiva, detta är något många kommer lära av och dessutom skriver du på ett sätt som berör och för ens intresse att öka om ämnet. Jag hoppas innerligt det kommer gå bra för dig, men ha hopp och tröstan, det kommer gå även om det krävs lite tid och mod.

2008-05-06 @ 21:00:16
Postat av: anonym

Forstätt skriva,jag älskar din blogg..Men saknar lite information om hur det har gått för dig den senaste tiden? vad hände efter behandlingshemmet?

2008-05-30 @ 22:19:48
Postat av: D

Grym blogg, enda bloggen som väckt mitt intresse. Hoppas på det bästa för dig. Keep writing!!

2009-10-06 @ 15:43:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0